Polenresan! Mestadels koncentrationslängren...

Long time no see!

Läget?

Jo tack bara bra!!

Har ju varit i Polen och det var fantastiskt! Allvarligt! Det var jättefint! Blev verkligen förvånad då jag inte haft så höga förväntningar xD
Men Krakow var väldigt fint :D Välbevarat och gammalmodigt men väldigt vackert xD
Lite historia xD: Under WW2 så bodde det en nazist vid namn... ehh... någonting... i Krakow. Han gillade verkligen den staden och ville att den skulle bli tysk. Så de lät aldrig bomba eller förstöra Krakow :D
Tur i oturen :P

Nå... från den fina standen till ett koncentrationsläger. Auschwitz... :(
Asså... jag fick aldrig några direkta känslor. Det kom ingenting. Självklart var det hemskt och allt sånt... men det är alldeles för svårt att fatta hur det kunde hända och att det faktiskt har hänt på den mark man just då stod på. Jag kunde aldrig få klart för mig att judarna var fast där mot alla odds... :(

Nu låter det som om jag inte alls bryr mig... det stämmer inte!!

Auschwitz var som ett stort museum... man fick gå in i byggnaderna där judarna levde och de var just väldigt trånga sängar och allt sådant. Men jag fick ändå inte någon som helst reaktion på det hela. Inte förrän vi kom in i ett rum där de hade lagt upp en megastor hög med... hår. Det var hemskt! Allt hår låg där i en hög! Jättemycket hår! Guiden sa att nazisterna skickade håret till Tyskland så att tyskarna kunde göra tyger av det :S Värre blev det när vi fick gå vidare och se högen med proteser! Fy fan! Nazisterna hade tagit av människornas proteser för att leta efter guld som de kunde ha gömt där. Usch!! Fanskap!
Man fick även se högar med kläder, glasögon, kastruller hårborstar och tandborstar.
Sen så kom vi in i ett rum fullt med skor! 80000 skor!!! Hemskt! Skor av alla storlekar... :'(
Vi fick även gå ner i en källare där de hade olika bunkrar. Hungerbunker, mörkerbunker, ståbunker... usch!
De var små rum där judarna fick sitta utan mat(hungerbunkern), i total mörker(mörkerbunkern) eller stå(ståbunkern) tills de dog. Tortyr!!
Ståbunkern var inte större än en fåtöljs storlek. Där fick fyra judar stå tills de dog! Instängda! Asså... va fan!! Varför??
Vad var det för mening?
Hur mycket jobb som helst för att bygga alla baracker, krematorier, gaskamrar och sådant! Hemska, sjuka tanke!!!
Gaskammaren var hemsk också... fan! Precis brevid låg krematorie 1. Vi fick gå in och se ugnarna där de bränt människor! :'( 
När vi lämnat Auschwitz så åkte vi till Birkenau. Där var det värre. Det lägret var ju huvudsakligen ett förintelseläger. Och namnet säger ju allt.
Förintelseläger... :'(
Barackerna var mycket värre där. På vintern frös alla och på sommaren var det alldeles för varmt. de fick jättelite mat och jobba hela dagen. De som var kapabla nog att jobba.
Resten blev direkt skickade till gaskammare 2,3,4 eller 5... :S
Där var barn och gammalt folk majoritet. :S
Det äckligaste som jag tyckte var att... vi gick där, mätta och belåtna, med kameran i högsta hugg... och för 60 år sedan så gick folk mot döden! Riktigt illa!

På kvällen fick man välja att åka till äventyrsbadet eller stanna på hotellet. Jag stannade kvar på hotellet med den lilla grupp som inte ville bada xD
Vi var några stycken... så det var ju kul :D
Var mest med Evelina :)
Vi gick till köpcentret för att köpa godis... och båda två fick syn på ett airhockeyspel! Jepp... vi spelade!
Hon vann -.-'
Men det roliga med det hela var att vi var högljudda som fan och vilda galningar. Så jag tror inte vi är välkomna tillbaka direkt... hehe.
Evelina var väldigt duktig på att sikta. Hon sköt iväg pucken rakt in i nacken på en stackars polack xD
Han blev nog inte så glad... xD Men jag asgarva xD

Nästa dag åkte vi till saltgruvan. Fick se 1% av den... och det tog... ungefär 2 timmar! 1% = 2 timmar!!! :O
Snacka om en väldigt stor gruva!!!!
Vi var som mest nere på 130 meters djup. Blev inte så kallt som man skulle tro. xD
Det var fint och vackert och allt sånt... men det blev långtråkigt. Väldigt långtråkigt... xD

Åhh... det här var asroligt!
Johanna och jag satt på torget en dag(vi spenderade mycket av vår tid på torget xD Jag gillar inte att shoppa... men att kolla in killar är fanimej intressant!)
Vi satt där och hade roligt... helt plötsligt kom det en liten flicka. Hon skuttade och var glad... tills hon fick syn på oss!
(det här var så sjukt roligt!!!)
Hon stod och kollade på oss... och helt plötsligt försvann hennes leende och hon såg skräckslagen ut. Tog upp händerna för ansiktet och vände sig om. Gick till sin mamma... mamman sa något på polska. Där satt jag och Johanna och bara Wtf??? När flickan och hennes mamma gick förbi oss kollade den lilla flickan på oss och såg väldigt ledsen ut. Herrejävlar! Det såg ut som om hon sett ett spöke!
Både Johanna och jag garvade som fasen xD
Nu vet vi varför alla kollade på oss på stan... Två svenska mongon i Krakow... FAN!!! SPRING!!!!

Så mycket mer finns det inte att berätta. Förutom att vårt plan hem var 5 timmar försenat!!
Ett London-plan hade ett tekniskt fel. De som skulle till London hade väntat ända sedan klockan 06.00.
Tydligen hade de fått vårat plan. Då vart det vår tur att vänta. Planet skulle avgå klockan 14.40. Det avgick klockan 20.20
Ungefär -.-'
Vi var inte hemma förrän 21.30. Men det gick jävligt fort att komma hem! haha.

Resan var väldigt lyckad ändå! Jag hade jätteskoj :D
Och Polen var väldigt fint! <3

Have a great day!

- Åhh! Sexbomb!!
- Nej! Bomb kanske men inte sex!!!
- HAHAHAHAHAH


Kommentarer
(Kommentera gärna, men alla kommentarer som anses stötande mot mig, mina vänner eller min familj raderas! Ha de bra!)
Postat av: Johanna

Hahahaha :D :D Polen <3

2009-05-18 @ 18:56:11

Kommentera inlägget här:

Du kallas för...:
Kom ihåg mig?

Epostadress: (publiceras ej)

Vad heter din blogg/hemsida?:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0