Rött hår (gudagåva eller djävulens påhitt?)

Rött hår får personer med 2 kopior av en recessiv gen på kromosom 16 som orsakar en mutation i MC1R protein.

Circa 1 - 2% av världens befolkning har rött hår. Mer vanligt i norra och västra europa (2 - 6% av befolkningen).

Kännetecknas av höga nivåer av det rödaktiga pigmentet pheomelanin och relativt låga nivåer av det mörka pigmentet eumelanin.

Förknippas med ljus hy, ljusare ögonfärg (blå, grön, grå, hassel), fräknar och känslighet för UV-ljus.

Sägs vara argsinta <--- URSÄKTA???!!!!!

Kan producera Vitamin D under dåliga ljusförhållanden.

Men om UV-strålningnen är stark så leder den låga koncentrationen av (eu)melanin till större risk för hudcancer och andra medicinska nackdelar.

Mest sällsynta naturliga hårfärgen hos männsikor.

Enligt studier: ljusare hudpigmentering förhindrar rakitis i kallare breddgrader genom att uppmuntra till högre nivåer av Vitamin D produktionen och även tillåter individen att behålla värmen bättre än någon med mörkare hud.

Rees (2004) föreslog att livfullhet och sällsynt rött hår kan leda till att bli önskvärt i en partner och därför kan bli vanligare genom sexuellt urval. <--- HAHAHAAHAHA!

Forskare har funnit att rödhåriga männsikor kräver större mängder narkosmedel.

Källa

Lite fakta om gingers...


kolla in den röda näsan!


Jepp, jag har rött hår, naturligt rött hår...


Kommentarer
(Kommentera gärna, men alla kommentarer som anses stötande mot mig, mina vänner eller min familj raderas! Ha de bra!)

Kommentera inlägget här:

Du kallas för...:
Kom ihåg mig?

Epostadress: (publiceras ej)

Vad heter din blogg/hemsida?:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0